De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is akkoord met de aanbesteding van 38 nieuwe metro's door de RET. Een deel van de huidige metro’s wordt vervangen en er komen voertuigen bij om vaker per uur te kunnen rijden op lijn E. Dit is een investering van ruim 578 miljoen euro waarmee de MRDH het regionale mobiliteitsnetwerk versterkt om de inwonersgroei op te vangen.
Martina Huijsmans, regiobestuurder MRDH: “Investeren in de metro is investeren in wonen, werken en leven in de regio. Het is een belangrijk besluit voor een grote, maar een verantwoorde investering. Die bijdraagt aan goed openbaar vervoer, wat essentieel is voor de leefbaarheid in onze regio, en onmisbaar voor de ontsluiting van werk en nieuwe woonwijken.”
Linda Boot, algemeen directeur RET: “De E-lijn is nu al een drukke verbinding en de verwachting is dat het reizigersaantal zal groeien. Dat vraagt om een investering in extra voertuigen, ook om vanaf 2030 elke vijf minuten een metro tussen Rotterdam en Den Haag te kunnen laten rijden. Dat betekent: nooit meer op de klok kijken, want de metro rijdt frequent.”
Moderne metro's
De nieuw aan te schaffen metro's zijn behoorlijk langer dan de huidige metro's: 90 meter. Deze lengte zorgt voor een vrije doorloop in het voertuig en daarmee voor een ruimtelijke beleving en een betere spreiding van reizigers. Ook kunnen reizigers een modernere inrichting verwachten. Hoe de nieuwe voertuigen er precies uit zullen zien, is nog even afwachten. Dat hangt ook af van welke leverancier de voertuigen uiteindelijk zal leveren. Nu de MRDH akkoord is met de investering, kan het aanbestedingstraject gestart worden. De verwachting is dat de nieuwe metro’s in 2030 kunnen gaan rijden.
Sterk mobiliteitsnetwerk voor woningen en inwonersgroei
Gemeenten langs de E-lijn hebben voor de komende jaren nieuwe woningen gepland. Daarmee groeit het aantal reizigers jaarlijks met 3%. Om deze groei op de nu al intensief gebruikte metrolijn op te vangen, moet de frequentie vanaf 2030 omhoog van een 10- naar een 5 minutendienst. De extra voertuigen maken het mogelijk om deze frequentieverhoging te kunnen gaan rijden.
Om ruimte te bieden aan de nieuwe, langere metro’s zijn ook aanpassingen aan de opstelsporen in Waalhaven nodig. Ook daar maakt de MRDH nu gelden voor vrij: ruim 60 miljoen euro.